niedziela, 15 stycznia 2017

Oslo, Norway

Ten post powinnam zamieścić na blogu już dużo wcześniej, ale jakoś zupełnie nie miałam głowy do tego, by go w jakiś sensowny sposób skleić. Doszłam do wniosku, że powinien być podobny do tego z Berlinu (link), ale zobaczymy czy mi się uda, trzymajcie kciuki i zapraszam do lektury.

Zwiedzanie Oslo było punktem obowiązkowym podczas naszych wrześniowych wakacji w Norwegii. Wybraliśmy się tam trzeciego dnia naszego pobytu. Podróż pociągiem trwała niecałą godzinę, ale warto tutaj zaznaczyć, że Norwedzy posiadają bardzo wygodne pociągi, a do tego wyposażone w bezpłatne wifi, które w przeciwieństwie do sieci bezprzewodowej w polskich pociągach działa na całej długości trasy.



Kiedy dotarliśmy na miejsce koło godziny 11, okazało się, że pogoda w Oslo nie zachęca do zwiedzania. Pierwsza rzecz jaką zrobiliśmy po wyjściu z pociągu, było udanie się do informacji turystycznej, która znajdowała się zaraz przy dworcu głównym. Tam zaopatrzyliśmy się w bezpłatne broszury i mapy. Zdobyliśmy tam informacje o obiektach, które mogliśmy zwiedzić bezpłatnie tamtego dnia. Zastanawialiśmy się, czy nie zaopatrzyć się w kartę Oslopass, która daje różne zniżki, ale po małej analizie, stwierdziliśmy, że nam się to nie kalkuluje. Oslo, tak jak większość miejsc, w których byliśmy zwiedziliśmy na piechotę. Dla nas spacer w nowym miejscu to czysta przyjemność, szczególnie, że odległości między obiektami w centrum nie są bardzo duże. 

Pierwszym punktem naszego zwiedzania była Opera - budowla wyróżniająca się bardzo charakterystyczną bryłą, która według założeń architektów ma przypominać lodową krę. Ciekawostką jest, że gmach tej opery jest największym obiektem kulturowym, jaki zbudowano w przeciągu ok 700lat w Oslo. To właśnie w tym miejscu zrobione zostało zdjęcie, które jest nagłówkiem bloga. Spędziliśmy tam dłuższą chwilę wspinając się po dachu budowli, czekając, aż towarzysząca nam mgła opadnie i będziemy mogli podziwiać widok z tego miejsca w całej okazałości.
Następnie szliśmy wzdłuż ulicy Karl Johans Gate, podziwiając niezwykłą architekturę. O ile sama ulica jest miejscem typowo przeznaczonym do celów handlowych i turystycznych, to moje oczy zachwyciły budynki parlamentu, Grand Hotel, teatr narodowy, a także najstarsze budynki Uniwersytetu w Oslo. Ulica Karl Johans Gate ciągnie się od dworca kolejowego i  prowadzi do Det Kongelige Slott, czyli Pałacu Królewskiego, który jest oficjalną rezydencją norweskich monarchów. Tam mieliśmy okazję zobaczyć zmianę warty i przejść się po pięknym kompleksie parkowym.
Kolejnym punktem zwiedzania było National Gallery, która powstała w 1837 jako pierwsze na terenie Norwegii publiczne muzeum sztuki. Największe wrażenie zrobiły na mnie obrazy Haralda Sohlberga, które miały w sobie niesamowitą głębię. Po zwiedzeniu Galerii Narodowej udaliśmy się do Muzeum Sztuki Dekoracyjnej i Wzornictwa, w tym miejscu mogliśmy podziwiać najróżniejsze przedmioty. Były tam stroje, krzesła, zastawy z różnych epok. Ciekawie było oglądać zmieniające się na przestrzeni wieków szczoteczki do mycia zębów, telefony czy komputery. Bardzo mi się podobało w tym miejscu, szczególnie, że wcześniej nie miałam okazji odwiedzenia takiego muzeum.
Napełnieni sztuką poszliśmy z Jakubem trochę poćwiczyć, bo niestety ale żyjąc z zawodowym workoutowcem nie ma wyjazdów, bez odwiedzenia parków do street workoutu. Kompromisy, kompromisy, kompromisy… Po około godzinie "odpoczynku" skierowaliśmy się w stronę Ratusza (Oslo Rådhus), który słynie z  tego, że co roku jest tu organizowana ceremonia wręczenia Pokojowej Nagrody Nobla. Niestety tłum ludzi przy wejściu zniechęcił nas do zwiedzenia wnętrza tego monumentalnego budynku.

Nieopodal Oslo Rådhus roztacza się przepiękny widok na Oslofjord, czyli najdłuższą zatokę w południowo-wschodniej Norwegii. Idąc wzdłuż portu doszliśmy do Twierdzy Akershus, która pełni funkcję muzeum i z której mieliśmy wspaniały widok na zatokę. Spędziliśmy tam trochę czasu odpoczywając i podziwiając przepiękny zachód słońca w Oslo. Ostatnim punktem zwiedzania było przejście promenadą po drugiej stronie zatoki, wzdłuż nabrzeża Aker Brygge.
Oslo jest miejscem, do którego mam nadzieję wrócę jeszcze niejednokrotnie, bo wiem, że jest jeszcze dużo do zobaczenia w tym mieście, a jeden dzień to zdecydowanie za mało. Cóż mogę rzec? Jestem zakochana w Oslo oraz całej wschodniej części Norwegii. To był wspaniały wyjazd i cudowne wakacje.

35 komentarzy:

  1. Widać, ze to miejsce jest bardzo klimatyczne, chciałabym kiedyś je odwiedzić :)

    Gorąco pozdrawiam > MÓJ BLOG - zapraszam :) .

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepiękne miejsce. W przyszłości będę musiała je koniecznie odwiedzić!

    http://profashionworld.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja zazdrosna. O tej porze roku też musi być tam pięknie ;)

    Pozdrawiam - http://izabiela.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zima w Norwegii musi być piękna, mam nadzieję kiedyś sprawdzić ♥

      Usuń
  4. Chciałabym kiedyś zwiedzić Oslo, w ogóle pojechać do Norwegii ♥ Zazdroszczę takiej wycieczki, musiało być naprawdę świetnie ♥

    aansaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Śliczne zdjęcia nigdy nie byłam w Oslo więc fajnie zobaczyć jak tam jest.

    http://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Chciałabym kiedyś tam pojechać :D

    Zapraszam :
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Miałam okazję odwiedzić Oslo, ale tylko na jakieś 2 godzinki. Za dużo nie zobaczyłam :( Może kiedyś wrócę :)

    Pozdrawiam!
    www.ankyls.pl

    OdpowiedzUsuń
  8. Ucieszyłaś moje oko tymi zdjęciami. Sa bardzo ładne. Przyjemnie czyta się posty z podrózy.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie na nowy TAG
    polecam-goodbook.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale pięknie tam... Zazdroszczę. Pozdrawiam,
    https://wrrabii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Marzy mi się Oslo, w ogóle Norwegia, ale od kilku osób już słyszałam, że jest tam drogo :/ Jednak mam plan, żeby chociaż na jeden dzień się tam wybrać (uwielbiam dzienne wypady). Super zdjęcia <3 Obserwuję!

    claudine-bloog.blogspot.com --> MÓJ BLOG
    MÓJ INSTAGRAM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc tanio jest polecieć do Norwegii, niestety drożej jest na miejscu. Mimo wszystko myślę, że warto odłożyć trochę kasy i tam polecieć :D

      Usuń
  11. Przepiękne zdjęcia, które zachęcają do zwiedzenia Oslo :)
    Pozdrawiam!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. super wycieczka nigdy tam ie byłam ale bardzo bym chciała. śliczne zdjęcia :D
    Pozdrawiam Cieplutko <3

    blondbme.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Z chęcią zwiedziłabym Norwegię :)
    paulan-official-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetny kraj. Fajne zdjęcia :))
    Pozdrawiam i zapraszam na:
    maggie-fashion-style.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękne zdjęcia ;)

    Zapraszam do mnie :) MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  16. Uwielbiam Twojego bloga!
    Obserwuję i liczę na rewanż :)

    Za komentarz do posta odwdzięczam się trzema komentarzami :)

    http://www.sandrakopko.com/2016/10/khaki-shorts.html

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetny Blog <33
    Coś czuję, że będę wpadała tu częściej <33
    Co powiesz na wspólną obs ? :)


    http://believeinhimselfx33.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Norwegia to jeden z krajów, które chciałabym odwiedzić. :D Pięknie tam jest. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Zawsze chciałam zobaczyć Norwegię, ale teraz jeszcze bardziej mnie zachęciłaś. :)
    Wyszukałam w internecie obrazy Haralda Sohlberga, o którym wspominałaś, faktycznie robią wrażenie.

    Pozdrawiam!
    Annes

    OdpowiedzUsuń
  20. Marzy mi się Norwegia od dłuższego czasu:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo bym chciała odwiedzić to miejsce ♥

    http://roseaud.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  22. Zazdroszczę Ci tego wyjazdu ;)
    http://my-natalias-place.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Ooo proszę, w wakacje właśnie jadę do Norwegi(znaczy się płynę), mam tylko nadzieję, że akurat Oslo uda mi się obejrzeć i wzdłuż i wszerz :D
    Pozdrawiam,
    galantyka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazdroszczę, ja jeszcze nie wiem jakie czekają mnie wycieczki w tym roku :)

      Usuń
  24. Wspaniałe widoki :)
    Zapraszam-Mój blog
    Odwdzięczam się za każdą obserwacje :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Utwierdziłaś mnie tym postem jeszcze bardziej, że chcę zobaczyć Norwegię :) Cudne zdjęcia, bardzo klimatyczne :3

    VLEKSVNDRV

    OdpowiedzUsuń

Mam nadzieję, że wpis ci się spodobał i zostawisz tu po sobie ślad.
Twój komentarz, jest dla mnie ogromną motywacją do tworzenia następnych wpisów.
Dziękuję za wszystkie odwiedziny i obserwacje. ♥
Doceniam konstruktywną krytykę, ale nie akceptuję wulgarnych komentarzy.